Home -> Programma 2020

Rectificatie Markante Deventenaren: Hanna Brizée

De Historische Vereniging Deventer heeft ter gelegenheid van het 45-jarig bestaan het prachtige boek 25 Markante Deventenaren op de markt gebracht over Deventenaren die ‘wereldberoemd’ zijn of waren in de hele stad. Verschillende auteurs hebben eraan bijgedragen.

Een aantal auteurs heeft het zich niet makkelijk gemaakt door een bijdrage te schrijven over Deventenaren die niet meer onder ons zijn en waarvan ook geen familieleden meer bekend waren –

op dat moment. Toch zullen velen zich deze stadsgenoten nog goed kunnen herinneren.

Deze stadsgenoten waren dus niet meer te interviewen en konden teksten en foto’s dus ook niet meer controleren. Helaas hebben we na het verschijnen van het boek ontdekt dat er een fout is geslopen in een van deze teksten.

Bep Spa heeft een warm verhaal geschreven over Hanna Brizée, een bijzondere stadsgenote – oud concertpianiste – die wat oudere Deventenaren zich wel herinneren als ‘katten-Hanna’. Ze woonde met haar katten onder andere aan de Rozengaarderweg en later in het Bergkwartier.

Bij het artikel is als foto een ‘still’ geplaatst uit een film die in het begin van de jaren ’70 gemaakt is en waarin Hanna te zien en te beluisteren is.

Er is ook een tweede foto bij het artikel geplaatst die al eens eerder (in de krant) gepubliceerd is en waarbij toen abusievelijk vermeld werd dat het een foto van Hanna was. Die foto is nu helaas opnieuw geplaatst, maar het blijkt nu achteraf om een andere vrouw te gaan.

Veel mensen die Hanna en ook die andere vrouw gekend hebben, reageerden op Facebook, waardoor we nu weten dat die tweede foto ‘Betje’ betreft, ook een bekende verschijning in de stad, die op het Molenwijk en in het Noorden woonde. Helaas is deze tweede, dus onjuiste foto ook geplaatst bij het artikel over het boek in De Stentor.

Het is natuurlijk jammer dat zo’n fout gemaakt is, maar hoe mooi is het dat het boek en in dit geval het artikel over Hanna reuring te weeg brengt.

Vanwege de vele reacties is het de moeite waard om nog eens verder in het verleden van Hanna te duiken en als er mensen zijn met verhalen (èn feiten) over Hanna Brizée, dan mogen ze die sturen naar Bep Spa bepspa13@gmail.com. Wie weet levert dat nog een mooi vervolg op.