Home -> Programma 2021
Peter Paul Hattinga Verschure. Zie de Stad. Deventer in tekeningen
Coronavirus

Deventer in relatie met Nederlands-Indië en het huidige Indonesië

Graag maken wij u attent op onze volgende activiteit. Vanaf zondag 4 april a.s. kunt u hier op onze website kijken en luisteren naar een lezing van ons bestuurslid René Berends over Deventer en haar relatie met de voormalige kolonie Nederlands-Indië en het huidige Indonesië.

Klik op deze link voor de presentatie

Al bij de eerste Nederlanders die in de zestiende eeuw koers zetten naar het Verre Oosten was een Deventenaar. Sindsdien is er een hechte relatie ontstaan tussen de stad en de koloniale gebieden van weleer en het Indonesië van nu: we hadden de Koloniale Landbouwschool, er zijn in de geschiedenis twee Deventenaren benoemd in het hoogste ambt in Batavia, namelijk tot gouverneur-generaal, de Birnies importeerden tabak uit Indië, tal van Deventer bedrijven exporteerden naar Batavia en Samarang en al gauw na de komst van de eerste KNIL-militairen in Nederland – deze week 70 jaar geleden – kreeg Deventer een Molukse wijk. Maar er is meer... nog veel meer te vertellen over de relatie van de stad en de Deventenaren met het Indië van toen en het Indonesië van nu. U zult het zien en horen tijdens de lezing van René Berends.

Peter Paul Hattinga Verschure. Zie de Stad. Deventer in tekeningen

Vanwege het coronavirus is het helaas nog steeds niet mogelijk om weer een fysieke bijeenkomst te organiseren. Daarom gaan wij voorlopig door met het online aanbieden van onze lezingen.

De Historische Vereniging Deventer presenteert bij deze een lezing van Peter Paul Hattinga Verschure over de totstandkoming van zijn boek ‘Zie de Stad. Deventer in tekeningen’.

Klik op deze link voor de presentatie

De Deventer kunstenaar Peter Paul Hattinga Verschure heeft sinds de jaren negentig een groot aantal tekeningen, etsen en schilderijen gemaakt met zijn stad als onderwerp. De tekeningen zijn op locatie tot stand gekomen en brengen de stad in beeld in haar altijd voortgaande ontwikkeling; de stad is nooit ‘af’. In het boek ‘Zie de stad. Deventer in tekeningen’ heeft hij een groot aantal van zijn werken gebundeld. Het is uitgegeven door de Walburg Pers. In deze lezing vertelt hij aan de hand van dia's over zijn beleving van de stad en de wijze waarop hij dat in beeld heeft gebracht in deze bijzondere uitgave.

Het boek is verkrijgbaar in de boekhandel.

Coronavirus

Deventer, februari 2021

Beste leden van de Historische Vereniging Deventer,

Vanwege het coronavirus en de maatregelen van de overheid om dat virus in te dammen, organiseren wij voorlopig geen bijeenkomsten met publiek. In plaats daarvan kunt u onze lezingen digitaal bekijken en wel op ons eigen YouTube-kanaal. Wanneer het weer mogelijk is, zullen wij onze normale bijeenkomsten hervatten. Uiteraard zullen wij u daarvan op de hoogte houden.