Home -> Programma 2019
'Op weg naar de Soos. Het beste van en nieuwe verhalen'.
Havenkwartier
Alles behouden. Oorlogsdagboeken van de Bibliotheek Deventer
Steenenkamer. Van tuindersgemeenschap naar villadorp voor de gewone burger & presentatie Deventer Jaarboek 2018
Historische Speurtocht Deventer
Deventer en andere Napoleontische legers
'Deventer - van Vikingwal tot Vestingwal'

'Op weg naar de Soos. Het beste van en nieuwe verhalen'.

Graag nodigen wij u uit voor de laatste lezing van dit jaar, gegeven door onze voorzitter, de heer
H.J. van Baalen, over zijn nieuwe boek 'Deventer Vertellingen (oud en nieuw). Op weg naar de soos'.
Zijn alter ego is de oude Hendrik van de Molen, immer genietend van zijn sigaartje en drankje, wiens tochten vaak eindigen in Sociëteit De Hereeniging. De oude Hendrik glimlacht voortdurend, terwijl de rook van zijn sigaar omhoog kringelt en een dagelijkse versnapering hem goed doet.
Zoveel mogelijk is geprobeerd om met nieuw fotowerk het boek nog aantrekkelijker te maken, want woord en beeld zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Verhalen over Doedeltje, de Boekenmarkt, het Oude Plantsoen, de Oude Begraafplaats, de Joodse Begraafplaats, enzovoorts, worden, indien mogelijk, met humor verteld.
De lezing zal plaatsvinden op zondag 3 november a.s. om 12.00 uur in de Deventer Buitensociëteit & Bowling De Worp aan de Twelloseweg 1A te Steenenkamer

Havenkwartier

Op zondag 1 september a.s. om 12.00 uur in Fooddock (de Zwarte Silo) Zuiderzeestraat 2
Is onze vereniging te gast in het havengebied van Deventer dat de laatste jaren een zeer fraaie metamorfose heeft ondergaan. Het historische Havenkwartier is grotendeels in de periode 1920 -1960 ontstaan. Het eerste gebouw in de – destijds – nieuwe haven was de Zwarte Silo, die in 1924 werd gebouwd door de firma A. Lammers.

De oud-voorzitter van de Stichting Industrieel Erfgoed Deventer (SIED), de heer Gijs van Elk, zal met behulp van een PowerPoint-presentatie de ontwikkeling van het Havenkwartier schetsen. Na de pauze zal met een aantal gidsen in het gebied worden gewandeld, zodat de ruimte waar nu plaats is voor ondernemers, horeca, kunst en cultuur kan worden bewonderd. Zonder twijfel zal het een interessante middag worden.

*Donateurs van het SIED zijn dan eveneens welkom om deze lezing bij te wonen.

Alles behouden. Oorlogsdagboeken van de Bibliotheek Deventer

Op dinsdag 7 mei a.s. zal de heer Mark Deckers van 20.00 uur tot 21.30 uur in de Bibliotheek aan de Stromarkt 18 een lezing houden naar aanleiding van zijn onlangs verschenen boek 'Alles behouden. Oorlogsdagboeken van de Bibliotheek Deventer'. De heer Deckers mailde ons hierover het volgende. 'Alles behouden – Hoe twee jongedames een bibliotheek beginnen in een Jamin-winkel

Luchtaanvallen, beschietingen en een tekort aan bijna alles. Het is allerminst rustig in de laatste weken voor de bevrijding van Deventer (10 april 1945). Tussen al het geweld door, zoekt het dagelijks leven zijn gewone gang. Hoe dat gaat in de leeszaal van de plaatselijke bibliotheek, beschrijft Deventenaar Mark Deckers in een nieuw boek, aan de hand van niet eerder gepubliceerde dagboekfragmenten uit die tijd.

Het is februari 1945. Het zwaarste bombardement van de oorlog treft Deventer. Niet kort daarna opent een bijzondere bibliotheek: een noodfiliaal in een Jamin-winkel. Twee jongedames houden hier een dagboek bij.

Het dagboek van deze jongedames begint met:
23 februari 1945: 'Vanmorgen half tien opening van het leeszaalfiliaal in de winkel van Jamin. Het eerste halfuur vol verwachting, doch weinig leden. In de loop van de dag nam de kou van onze voeten toe met het aantal bezoekers, die de hele dag zo’n beetje door bleven druppelen. Drie jongens kwamen vragen om een kaart van Nederland. Ze vertelden dat ze drie van de 1.200 jongens waren, die in Bloemendaal bij razzia's waren opgepakt, vervoerd waren per weermachttrein, in de buurt van Deventer uit de trein waren gesprongen en nu te voet de reis naar huis wilden aanvaarden na raadpleging van een kaart.'

Grote en kleine ontwikkelingen buitelen over elkaar. Het bijzondere dagboek is aangevuld met andere niet eerder gepubliceerde dagboekfragmenten. Daarmee brengt het een flink aantal verborgen documenten op onderhoudende en ontroerende wijze bij elkaar.'

Het boek zal op de avond zelf te koop zijn voor € 12,50 (houdt u er rekening mee dat mogelijk alleen met pin kan worden betaald). Meer informatie over het boek is te vinden in het artikel in De Stentor: https://www.destentor.nl/deventer/corrie-betty-en-het-klein-verzet-van-de-deventer-bibliotheek-in- oorlogstijd~a44052bc/

De Bibliotheek Deventer is graag de gastheer van deze avond. Het is daarvoor een uitstekende plek: de bibliotheek staat immers voor kennis delen, elkaar informeren en ontmoeten.

Op zondag 16 juni a.s. van 12.00 uur tot 13.30 uur zal de heer Henk Grooters voor ons een presentatie houden over zijn recent verschenen boek 'Steenenkamer. Van tuindersgemeenschap naar villadorp voor de gewone burger'. Deze presentatie zal plaatsvinden op een toepasselijke locatie: de Buitensociëteit aan de Twelloseweg 1A te Steenenkamer. Aansluitend zullen wij onder zijn bezielende leiding een rondwandeling van ongeveer een half uur maken door Steenenkamer. Hiervoor dient u goed ter been te zijn.

In de buurtschap Steenenkamer waren vroeger voornamelijk tuinders gevestigd, die zich bezighielden met het telen van groente en bloemen. Inmiddels zijn de meesten daarvan verdwenen. Zij hebben plaatsgemaakt voor fraaie woningen.

In zijn boek gaat de heer Grooters, zelf oud-bewoner van Steenenkamer, in op de historie van de buurtschap, op de bewoners en hun familiebanden, op diverse bijzondere gebeurtenissen en de huizen in het gebied. Het boek is verfraaid met vele prachtige foto's. Kortom, een boek boordevol nostalgie. Ook over dit boek kunt u meer lezen in De Stentor: https://www.destentor.nl/deventer/geschiedenis-steenenkamer-komt-in-boek-tot-leven~a637f969/

Deventer Jaarboek 2018

Tijdens deze bijeenkomst zullen wij tevens met gepaste trots ons Deventer Jaarboek 2018 presenteren. Ook dit jaar is de redactie er weer in geslaagd om een lezenswaardig boekwerk af te leveren, vol met interessante artikelen over de historie van Deventer. Uiteraard zal de kroniek, met het jaaroverzicht van bijzondere gebeurtenissen in de stad, voorzien van mooie foto's, wederom opgenomen zijn.

Na afloop kunt u het jaarboek direct meenemen, zodat u het diezelfde dag nog kunt lezen. Bijkomend voordeel is dat u de vereniging daarmee portokosten bespaart. Mocht u niet in de gelegenheid zijn om de presentatie bij te wonen, dan wordt het jaarboek, zoals gebruikelijk, per post naar u verzonden.

Tot slot nog een verzoek: mocht u iemand kennen die geïnteresseerd is in de geschiedenis van de stad, maar nog geen lid is van onze vereniging, dan zouden wij het zeer waarderen als u diegene op de mogelijkheid van het lidmaatschap wijst. Er is nog steeds geen betere reclame dan mond-op- mondreclame. Een nieuw lid kan zich aanmelden per mail aan de ledenadministratie (penningmeester@historischeverenigingdeventer.nl)

Historische Speurtocht Deventer

Gezellig een paar uurtjes op stap met uw kleinkind(eren)?
De Historische Vereniging Deventer geeft u die gelegenheid op zondag 30 juni. Dan organiseren wij een spannende historische speurtocht over de pleinen van de Deventer binnenstad.

Veel kinderen vinden historische themas saai en droog. Interessant wordt het als ze de verhalen horen van iemand die uit eigen ervaring vertelt, vooral als dat opa of oma is. Kinderen luisteren graag naar verhalen en daar komt nog een extra dimensie bij: als kind kan je trots zijn op je opa en oma.

Hoe leuk is het niet om je kleinkind te vertellen overvroeger’? Deze speurtocht biedt daarvoor voldoende inspiratie. Een handig boekje helpt u daarbij.

Voor de kinderen is er tijdens de speurtocht genoeg te beleven in de vorm van leuke opdrachten, spelletjes en activiteiten. En natuurlijk onderweg een lekkere traktatie. En tot slot een diploma voor hem/haar om trots op te zijn.

Kom gezellig langs en maak er samen een onvergetelijke ochtend van. De route loopt via Lamme van Dieseplein, Stromarkt, Botermarkt, Nieuwe Markt, Grote Kerkhof, Brink naar het speelgoedmuseum, waar u deze dag als deelnemer van de speurtocht gratis naar binnen mag.

Meer info vindt u op www.opaenomadagdeventer.nl

Wij organiseren deze historische speurtocht samen met SOD, SIED en Deventer Verhaal.

Datum: zondag 30 juni

Vertrek: tussen 10.30-11.00 vanaf Bibliotheek Stromarkt

Duur van de tocht: ca 1,5 uur

Voor kinderen tot ca 12 jaar en de deelname gratis.

Reserveren is niet nodig. U bent van harte welkom.

Natuurlijk zijn ouders ook welkom.

Deventer en andere Napoleontische legers

Op zondag 24 maart a.s. om 12.30 uur in Sociëteit De Hereeniging aan de Grote Poot 2.
Zal mevrouw drs. E. (Evelyn) Ligtenberg zal voor ons een presentatie houden naar aanleiding van haar boek: 'Wij vertrouwen op onze Keizer. Sallandse jongens vechten voor en tegen Napoleon, 1811-1815'.

Overijssel bestond in de Franse tijd uit drie arrondissementen. Elk van die arrondissementen was opgedeeld in een aantal kantons. Het arrondissement Deventer omvatte onder meer het kanton Raalte. Mevrouw Ligtenberg heeft voor dat kanton uitgebreid archiefonderzoek gedaan. Zij zal vertellen over de lotgevallen van Sallandse jongens die deel uitmaakten van het leger van Napoleon, over het in- en uitloten van die jongens, de militaire keuring, de militaire opleiding, de uitrusting, de ontberingen, de overlevenden, de deserteurs, enzovoorts. De stad Deventer zal aan bod komen als centrale plaats in het arrondissement en als garnizoensplaats.

Voorafgaand aan deze presentatie zullen wij om 12.00 uur onze jaarlijkse huishoudelijke Algemene Ledenvergadering (ALV) 2019 houden. Ook daarvoor nodigen wij u van harte uit.

'Deventer - van Vikingwal tot Vestingwal'

Op zondag 3 februari a.s. van 12.00 uur tot 13.30 uur in de Oude Mariakerk aan de Nieuwe Markt 35 te Deventer. Ons medelid de heer Gijsbert Heetveld zal dan een lezing houden naar aanleiding van zijn recente boek 'Deventer - van Vikingwal tot Vestingwal'. In dit boek beschrijft hij op boeiende wijze de defensiesystemen die in de loop der eeuwen zijn ontwikkeld om vijandelijke invallen in de stad te voorkomen. Verschillende onderdelen daarvan zijn nu nog in het straatbeeld te herkennen.