De Vereniging -> Jaarverslagen

Jaarverslag van de Historische Vereniging Deventer 2023

Jaarverslag van de Historische Vereniging Deventer 2023.

Gelukkig konden ook we dit jaar weer de lezingen geven op de daarvoor geschikte locaties met u als gast. Afgelopen jaren was dat door Covid soms nog wel eens lastig.
We hebben een voorspoedig jaar achter de rug waarin we gevarieerde lezingen konden geven.

De lezingen werden allemaal op video vastgelegd en zijn op onze website (www.historischeverenigingdeventer.nl) te bekijken.

Programma.

Het programma zag er in 2023 als volgt uit.

# Zondag 22 januari 2023 gaf Ria de Oude-de Wolf in de oude Mariakerk een lezing over het boek: Licht, lucht, en ruimte in Deventer. Wederopbouw architectuur in 1945 – 1963.

# Zondag 16 april 2023. In het kader van het Hanzejaar gaf Ewout van der Horst en Ben Schräder een lezing over de Hanze en het Hanzejaar. Na afloop brachten we een bezoek aan de oude Mariakerk waarin de Hanze Experience te zien en te horen was.

# Zondag 14 mei 2023. Hans Ledeboer vertelde in het gebouw van het Apostolisch Genootschap over de ontstaansgeschiedenis van het Vogeleiland in het Rijsterborgherpark in Deventer. Na afloop gaf Hans Ledeboer een rondleiding op het Vogeleiland.

# Zondag 18 juni 2023. In MIMIK hield de H.V.D. haar Algemene Ledenvergadering. Daarop volgend gaf René Berends in de filmzaal een lezing over Mascottes in de Deventer Reclame. Na de lezing reikte de voorzitter het eerste exemplaar uit van het Deventer Jaarboek 2023.

# Zondag 3 september 2023. Joseph Paardekoper gaf in de Broederenkerk een lezing over De heilige Nicolaas en de Hanze vanwege de tentoonstelling What the H*nze?!

# Zondag 1 oktober 2023 hield prof. H. Brand in de Sociëteit de Hereeniging een lezing over Gedaanten van de Hanze.

# Zondag 19 november 2023 werd in de Sociëteit de Hereeniging een lezing gehouden door Harry Webers over De nieuwe Hanze. Na de pauze vertelde Clemens Hogenstijn over Bladeren in Deventer Burgerboeken.

Ook heeft de HVD zich bezig gehouden met de plannen van Collectie Overijssel om een gedeelte van het archief van de Atheneum Bibliotheek te Deventer te verplaatsen naar Zwolle.
Het bestuur van de HVD heeft haar bezwaren tegen dit plan kenbaar gemaakt bij een bezoek aan een voorlichtingsmiddag van Collectie Overijssel te Raalte en heeft een brief gestuurd aan de gemeente raad van de gemeente Deventer waar de plannen besproken worden en beslist.

Deventer Jaarboek.

Ook dit jaar heeft de Historische Vereniging Deventer het Deventer jaarboek gepresenteerd tijdens de ALV. Zoals elk jaar bevat het jaarboek diverse lezenswaardige en wetenschappelijk verantwoorde artikelen over de geschiedenis van onze stad. Verder is een aantal vaste rubrieken opgenomen, die betrekking hebben op de ontwikkelingen en gebeurtenissen van 2023, waaronder de Deventer kroniek.

Aan het einde van 2023 had de vereniging 759 leden.
Gelukkig hebben we afgelopen jaar weer nieuwe leden mogen verwelkomen.
De contributie is ongewijzigd gebleven op € 20,00 per huisadres.
Naast het gewone lidmaatschap is het ook mogelijk om Vriend te worden van de vereniging. Vrienden van de vereniging zijn personen of instellingen of bedrijven die het bestaan van onze vereniging zo’n warm hart toedragen dat zij de vereniging extra financieel willen ondersteunen. voor particulieren vanaf € 100 per jaar, voor bedrijven/instellingen vanaf € 250 per jaar.

Het bestuur bestond eind 2023 uit: Henk van Baalen, voorzitter.
Ben Monsma, secretaris.
Jan Webbink, penningmeester.